Informujemy, że 23 lutego 2016 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako Instytucja Pośrednicząca dla III Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 opublikowała zaktualizowany Roczny Plan Działania na 2016 r.
Zgodnie z opublikowanym planem uczelnie wyższe w 2016 r. będą mogły aplikować o środki unijne na następujące projekty:
- Nowe Programy Kształcenia – ogłoszenie o konkursie luty 2016 r.
Realizacja programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim albo praktycznym, dostosowanych, w oparciu o analizy i prognozy, do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, zawierających w szczególności:
a) tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze,
b) dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych,
c) działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację.
- Program Rozwoju Kompetencji – ogłoszenie o konkursie marzec 2016 r.
Podnoszenie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju, określanych w oparciu o analizy i prognozy potwierdzające potrzebę rozwijania określonych kompetencji w konkretnych obszarach oraz w oparciu o zapotrzebowanie zgłaszane przez pracodawców/organizacje pracodawców, realizowane (z wyłączeniem staży) np. poprzez:
a) certyfikowane szkolenia i zajęcia warsztatowe kształcące kompetencje,
b) dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcami,
c) dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej, w tym w ramach zespołów projektowych,
d) wizyty studyjne u pracodawców.
Szczegółowe informacje na temat planowanych konkursów w I kwartale 2016 r.:
Załącznik 1 131.74 KB
Załącznik 2 170.13 KB
- „Edukacja filozoficzna" (1) – ogłoszenie o konkursie kwiecień 2016 r.
Rozwój oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji, jako forum aktywności społecznej np. poprzez programy realizowane przy współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa.
Wnioskodawcą projektu może być uczelnia, która wskaże minimum 1 gimnazjum i/albo szkołę ponadgimnazjalną, w której będzie realizowała zajęcia wspierające wśród uczniów rozwój kompetencji związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem, logiką oraz heurystyką. Projekt musi obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie prowadzone przez kadrę dydaktyczną uczelni, w ramach rozwoju jej III misji, fakultatywne zajęcia służące wspieraniu osób objętych kursami edukacyjnymi w ramach realizacji III misji uczelni kompetencji ogólnorozwojowych związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem, logiką oraz heurystyką wśród uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
W ramach projektów realizowane będą wyłącznie fakultatywne zajęcia służące wspieraniu kompetencji ogólnorozwojowych wśród uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jako osób objętych kursami edukacyjnymi w ramach realizacji III misji uczelni. Zajęcia prowadzone będą przez kadrę dydaktyczną uczelni kształcących na wyróżniających się kierunkach humanistycznych. Zaangażowanie kadry dydaktycznej z wysokiej jakości ośrodków kształcących na kierunkach o profilu humanistycznym służyć będzie rozwojowi III misji uczelni poprzez uatrakcyjnienie podstawy programowej gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jak również zachęci kolejne szkoły do wprowadzenia dodatkowych zajęć w tym zakresie. III misja uczelni ma służyć większemu niż dotychczas angażowaniu się instytucji akademickich w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach – ekonomicznym, cywilizacyjnym, moralnym i etycznym. W ramach prowadzonych zajęć swoje kompetencje podniosą również nauczyciele, którzy mogą korzystać z doświadczeń i wiedzy kadry dydaktycznej uczelni.
- Międzynarodowe Programy Kształcenia – ogłoszenie o konkursie maj 2016 r.
1. Realizacja programów kształcenia w językach obcych, skierowanych zarówno do studentów z Polski, jak i do cudzoziemców studiujących w Polsce.
2. Realizacja międzynarodowych programów studiów oraz międzynarodowych szkół letnich umożliwiających studiowanie w Polsce cudzoziemcom oraz studiowanie w międzynarodowym środowisku przez osoby z Polski, uczestniczące w edukacji na poziomie wyższym.
3. Włączenie wykładowców z zagranicy posiadających osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej, w prowadzenie programów kształcenia w polskich uczelniach. - Podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej – ogłoszenie o konkursie lipiec 2016 r.
Działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr uczelni w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych, umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia, prowadzenia dydaktyki w j. obcym, zarządzania informacją.
Projekt może obejmować swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr uczelni w zakresie co najmniej trzech ze wskazanych poniżej elementów:- innowacyjnych umiejętności dydaktycznych (np. learning-by-doing, design-thinking),
- umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia,
- w zakresie prowadzenia dydaktyki w j. obcym,
- zarządzania informacją.
Projekt przewiduje wykorzystanie w uzasadnionych przypadkach zagranicznych rozwiązań w zakresie podnoszenia kompetencji dydaktycznych kadr uczelni. - „Ścieżki Kopernika 2.0” – ogłoszenie o konkursie lipiec 2016 r.
Rozwój oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji, jako forum aktywności społecznej np. poprzez programy realizowane przy współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa.
Wnioskodawcą projektu może być uczelnia, która w celu realizacji projektu zawrze partnerstwo z co najmniej jedną organizacją pozarządową lub jednostką samorządu terytorialnego lub związkiem lub stowarzyszeniem JST. Do zadań partnera należy co najmniej:- angażowanie członków lokalnej społeczności (w szczególności młodzieży szkolnej) w spójne tematycznie działania naukowe lub
- aktywne włączanie młodzieży do działań promujących zadania realizowane w ramach projektu, poprzez m.in. wystawy, warsztaty, eksperymenty, doświadczenia, opracowania.
Projekt obejmuje wyłącznie działania dydaktyczne służące rozwijaniu kompetencji uczestników w zakresie komunikowania się, współpracy, myślenia krytycznego i kreatywnego oraz rozwiązywania problemów i działania innowacyjnego, wykorzystujące zasoby uczelni (np. kadrę dydaktyczną, laboratoria, aparaturę naukową), których efektem powinno być stworzenie i przeprowadzenie niekonwencjonalnych modułów zajęć obejmujących sposoby i metody rozbudzenia w młodzieży ciekawości, kreatywności i chęci pogłębiania wiedzy. - Interdyscyplinarne programy studiów doktoranckich – ogłoszenie o konkursie grudzień 2016 r.
Tworzenie i realizacja wysokiej jakości:
a) interdyscyplinarnych programów doktoranckich o zasięgu krajowym lub międzynarodowym;
b) międzynarodowych programów studiów doktoranckich, przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wspólnie z innymi jednostkami naukowymi;
c) programów studiów doktoranckich, kluczowych dla gospodarki i społeczeństwa, wspierających innowacyjność kraju i zapewniających możliwość transferu/komercjalizacji rezultatów studiów doktoranckich.
Projekt zakłada praktyczne wykorzystanie w trakcie realizacji projektu zdobytych przez kadrę kompetencji dydaktycznych w ramach prowadzonych zajęć ze studentami. Zajęcia muszą mieć wymiar co najmniej jednego semestru (zrealizowanego lub też rozpoczętego w trakcie realizacji projektu).
Moduły zajęć wypracowane w projekcie zostałyby wykorzystane przez instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty zajmujące się edukacją, popularyzacją nauki, co przyczyniłoby się do szerokiego wykorzystania wypracowanych efektów projektu.
Jednostki organizacyjne Collegium Medicum UMK zainteresowane aplikowaniem w konkursach, zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi kryteriami zawartymi w Rocznym Planie Działań na 2016 r. 2.44 MB oraz złożenia wstępnej propozycji projektu współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 91 Rektora UMK z dnia 30.06.2015 r.106.5 KB)
W razie pytań lub wątpliwości
prosimy o kontakt z pracownikami Działu Zarządzania Funduszami Strukturalnymi CM
e-mail: unia@cm.umk.pl
tel. 52 585-35-34, 52 585-38-49, 52 585-35-35