W dniu 23 marca 2023r odbyła się czwarta edycja Konferencji „Drogi rozwoju naukowego”, zorganizowana przez Wydziałową Komisję ds. Nauki i Parametryzacji, pod patronatem Pani Prof. dr hab. Kornelia Kędziora-Kornatowska, prorektor ds. Collegium Medicum UMK. Konferencję otworzyli profesor Zbigniew Włodarczyk, Dziekan Wydziału Lekarskiego, oraz profesor Dariusz Grzanka, Przewodniczący Rady Dyscypliny Nauk Medycznych. Konferencji przewodniczył prof. Jan Styczyński, przewodniczący Komisji ds. Nauki i Parametryzacji na Wydziale Lekarskim, a oprawę techniczną zorganizowali Michał Opaliński i Maciej Kojro z Działu Informatyzacji Collegium Medicum.
Konferencja „Drogi rozwoju naukowego” jest inna niż wszystkie konferencje, gdyż jej istotą nie jest prezentacja badań oryginalnych, prezentacja stanu wiedzy, ani najnowszych osiągnięć. Jest to konferencja o tym jak poruszać się w świecie nauki, o tym jak organizować życie naukowe. Jest to konferencja o naukowym doświadczeniu życiowym, podczas której wykładowcy przedstawiają swoje własne unikalne doświadczenia i mówią o tym jak osiągnęli sukcesy w świecie nauki. Istotą Konferencji było pokazanie konkretnych dróg prowadzących do osiągnięcia sukcesu naukowego, które na przykładzie własnych doświadczeń, przedstawili wykładowcy:
-
Dr Agnieszka Mierek-Adamska: Jak otrzymać stypendium podoktorskie MSCA (Marie Skłodowska-Curie Actions): okiem stypendysty i okiem eksperta
-
Dr Klaudyna Grzelakowska: Perły Nauki - trampolina rozwoju naukowego
-
Dr Julia Umińska: Diamentowy Grant - droga do Harvardu
-
Aleksandra Białczyk: Student Naukowiec
-
Dr Justyna Durślewicz: Zrównoważony rozwój naukowy: wyzwania i możliwe strategie
-
Prof. Jan Styczyński: Współpraca z międzynarodowym towarzystwem naukowym
Dr Agnieszka Mierek-Adamska, stypendystka i ekspert programu grantowego Marie Skłodowska-Curie Actions przedstawiła różne możliwości wsparcia jakie oferuje ten program. Szczególną uwagę poświęciła programowi wymiany pracowników instytucji naukowych, omawiając zasady pisania wniosków o granty w aspektach projektu naukowego. Istotnym elementem wniosku jest odpowiednie przedstawienia siebie jako wartościowego kandydata, który swoją wiedzą i kompetencjami jest atrakcyjnym partnerem naukowym. Wniosek o grant naukowy musi też szczegółowo przedstawiać jak proponowany projekt będzie podlegał dalszemu rozwojowi naukowemu, społecznemu i gospodarczemu. Zwróciła też uwagę, aby każdy element wniosku był szczegółowo opisany. Przykładem jest opis ryzyka i sposobów rozwiązania potencjalnych problemów.
Dr Klaudyna Grzelakowska, jest jedynym w Collegium Medicum, laureatem konkursu „Perły Nauki” Ministerstwa Edukacji i Nauki. Pokazała swoją drogę działalności w studenckich kołach naukowych do czasu przystąpienia do konkursu, historię składania wniosku oraz ogrom spraw administracyjnych, które musiała rozwiązać na poziomie uczelni. Obecnie jest uczestniczką Szkoły Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu w Collegium Medicum. Podkreślała rolę i pomoc ze strony swojego mentora, prof. Jacka Kubicy. Pokazała, że dla niej „trampoliną” od której zaczęła swój rozwój naukowy, była działalność w Studenckim Towarzystwie Naukowym.
Dr Julia Umińska była laureatką Diamentowego Grantu, przyznawanego wybitnym studentom, dającym możliwość zrobienia doktoratu, nawet w czasie studiów. Podkreślała, ze możliwości takiego rozwoju naukowego stworzyła jej działalność w studenckim kole naukowym i praca w ambitnym zespole. Bardzo dużo doświadczeń dał jej także staż w uczelni zagranicznej. Realizacja założeń Diamentowego Grantu w uczelni była jednak niełatwa, napotkała na szereg trudności i ograniczeń organizacyjnych i administracyjnych, jednak ostatecznie zrealizowała swój projekt i otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów. Swoje doświadczenia wykorzystała w realizacji wniosku o studia w Harvard Medical School, w programie finansowanym przez Agencję Badań Medycznych.
Pani Aleksandra Białczyk, studentka kierunku lekarskiego, przedstawiła swoją drogę naukową w studenckim dermatologicznym kole naukowym. Pokazała jak systematyczna i konsekwentna praca naukowa, poparta pracą organizacyjną w Zarządzie Towarzystwa, doprowadziła do efektów naukowych, popartych prezentacjami na konferencjach oraz publikacjami, w tym zagranicznymi jako pierwszy autor. Takie wymierne sukcesy przyczyniły się do przyznania jej nagród w konkursie Liderów Ochrony Zdrowia, tytułu Student Naukowiec oraz nominacji do innych nagród. Została również zaproszona do rozmowy w programie radiowym.
Dr Justyna Durślewicz w usystematyzowany sposób, niemalże w formie kompendium, przedstawiła różne aspekty, wyzwania i strategie wpływające na zrównoważony rozwój naukowy. Zwróciła uwagę na różne problemy stojące na drodze naukowej już podczas studiów, ale także na wczesnych etapach pracy naukowej. Podkreśliła rolę mentorów, podkreśliła rolę jednoczasowej współpracy z doświadczonymi pracownikami naukowymi oraz ze studentami starszych lat studiów.
Ostatnim wykładem było pokazanie drogi prowadzącej do współpracy z dużym międzynarodowym towarzystwem naukowym, w którym funkcjonują różne tematyczne grupy robocze. Dzięki zaangażowaniu i wielokierunkowej współpracy, taka działalność sprzyja realizowaniu projektów międzynarodowych, udziałach w licznych konferencjach i projektach, a efektem są prace naukowe oryginalne i o charakterze rekomendacji, które są bardzo często cytowane przez innych autorów.
W podsumowaniu podkreślono, że działalność naukową należy rozpoczynać jak najwcześniej, najlepiej w czasie studiów. W pracy naukowej należy być przygotowanym na porażki, z których należy wyciągać wnioski i konsekwentnie dążyć do celu. Młodym naukowcom potrzebny jest mentor lub kilku mentorów; konieczna jest współpraca w zespole; a w procesie składania wniosków naukowych i ich realizacji potrzebna jest pomoc zaangażowanej administracji uczelnianej. Działalność naukowa nieuchronnie wiąże się ze składaniem wniosków o granty naukowe. Każdy sukces naukowy jest efektem nie tylko wytężonej pracy, ale również stopniowego wspinania się wyższy poziom działalności. Każdy etap działalności naukowej musi być dokumentowany publikacjami, patentami i raportami.
Prof. Jan Styczyński
Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii
Przewodniczący Komisji ds. Nauki i Parametryzacji Wydziału Lekarskiego