Oddziałowy Społeczny Inspektor Pracy CM UMK
Marlena Rogowska
e-mail: zsip@cm.umk.pl
Zakres działania społecznego inspektora pracy w Collegium Medicum w Bydgoszczy UMK w Toruniu
I. Techniczne bezpieczeństwo pracy.
- Kontrola stanu technicznego budynków, dróg komunikacyjnych.
- Kontrola pomieszczeń, ocena stanu podłóg, posadzek, wykładzin, stolarki okiennej.
- Kontrola pod względem BHP urządzeń i instalacji energetycznych, wentylacyjnych, chłodniczych i grzewczych oraz urządzeń klimatyzacyjnych.
- Kontrola sprawności pod względem BHP urządzeń mechanicznych, ciśnieniowych, elektrycznych, gazowych (wyposażenie w osłony i zabezpieczenia).
- Ocena pod względem BHP aparatury medycznej, rentgenowskiej i laboratoryjnej.
II. Organizacja pracy - kontrola.
- Opracowania instrukcji bezpiecznej obsługi w/w urządzeń oraz aparatury naukowej .
- Czy pracownicy obsługujący w/w urządzenia posiadają wymagane kwalifikacje w tym zakresie.
- Czy pracownicy i studenci są przeszkoleni pod względem BHP, PPOŻ. i czy przestrzegane są przez pracowników i studentów przepisy i zasady bezpieczeństwa pracy.
- Czy urządzenia energetyczne i aparatura naukowa posiadają certyfikaty na znak bezpieczeństwa i czy są oznakowane lub posiadają deklarację zgodności z normami wprowadzonymi do obowiązkowego stosowania.
- Czy są właściwie oznakowane drogi ewakuacyjno-pożarowe, pracownie rtg, rurociągi gazowe, butle gazowe, rozdzielnie i urządzenia energetyczne.
- Czy przestrzegane są przepisy dotyczące właściwego obchodzenia się z odczynnikami chemicznymi a szczególnie z odczynnikami szkodliwymi dla zdrowia (obowiązek posiadania kart charakterystyki odczynników).
- Czy zostały przygotowane i jak są realizowane procedury postępowania z odpadami niebezpiecznymi.
- Jak realizowane są w praktyce procedury utylizacji materiału biologicznego.
III. Higiena pracy i ochrona zdrowia – kontrola.
- Zapewnienie pracownikom szatni, pomieszczeń socjalnych, urządzeń higieniczno-sanitarnych.
- Zapewnienie dodatkowych świadczeń z tytułu pracy na stanowiskach uciążliwych (wydawanie posiłków profilaktycznych i napojów chłodzących) i w warunkach szczególnie uciążliwych (skrócony czas pracy).
- Wydawanie środków higieny osobistej, środków ochrony indywidualnej oraz odzieży roboczej.
- Prowadzanie badań lekarskich wstępnych, okresowych i specjalistycznych.
- Prowadzenie badań i pomiarów czynników rakotwórczych i szkodliwych dla zdrowia celem określenia stopnia narażenia na nie pracowników i ryzyka zawodowego z tym związanego.
- Prowadzenie rejestru prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych.
- Aktualny stan oceny ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy.
IV. Prawna ochrona pracy.
- Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących:
- Urlopów zdrowotnych i wypoczynkowych.
- Ochrony pracy kobiet.
- Skróconego czasu pracy.
V. Praca w zespole powypadkowym.
Analiza wypadkowości i chorób zawodowych.
VI. Praca w komisji bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Przegląd warunków pracy.
- Plan poprawy warunków pracy – kontrola jego wykonania.
VII. Współpraca z organami nadzoru i kontroli w zakładzie i poza zakładem.
Współpraca z inspektorem BHP, PPOŻ., woj. inspektorem BHP, inspektorem PIP, inspektorem ochrony radiologicznej, inspektorem Urzędu Dozoru Technicznego, inspektorami ZSIP szpitali uniwersyteckich.